Jakie cechy powinna mieć profesjonalna hostessa?

Zawód hostessy w Polsce pojawił się dość niedawno. Choć o wiele częściej używało się słowa „promotorka”, to dziś powszechnie stosuje się anglojęzyczne określenie „hostessa”, które w krajach angielskich oznaczało gospodynię spotkania. W związku ze wzrastającym zainteresowaniem wokół zawodu hostessy warto wiedzieć nieco więcej o obowiązkach i umiejętnościach, jakie powinna posiadać. Jakie cechy powinna mieć profesjonalna hostessa?

Czym właściwie zajmuje się hostessa?

Zawód hostessy ostatnimi laty zyskał ogromną popularność, zwłaszcza wśród uczniów i studentów – można to zauważyć, spoglądając na częstotliwość wyszukiwań w Google takich fraz, jak „hostessy Łódź” czy „praca hostessa Kraków”. To zawód ściśle związany jest z marketingiem, dokładniej reklamą bezpośrednią. Można powiedzieć, iż zadaniem hostessy do wynajęcia jest realizowanie różnych działań marketingowych poprzez bezpośredni kontakt z Klientami oraz Kontrahentami. Profesjonalne hostessy powinny cechować się umiejętnościami komunikacyjnymi oraz reprezentacyjnym wyglądem.

W jakich wydarzeniach uczestniczą hostessy?

Jak już wspomniano, hostessy odpowiedzialne są za promowanie usług, produktów, marki oraz kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Są one najczęściej spotykane na spotkaniach biznesowych, w centrach konferencyjnych, sklepach, centrach handlowych, hotelach czy restauracjach, jak również w urzędach. Miejsce ich pracy jest zależne od miejsca zorganizowanego eventu. Przeważnie hostessy uczestniczą w targach branżowych, bankietach, konferencjach czy akcjach promocyjnych.

Hostessa – jakie obowiązki wiążą się z tym stanowiskiem?

Obowiązki, jakie spoczywają na hostessie, można podzielić na trzy grupy, jednak warto pamiętać, iż wszystkie łączą się ze sobą. Hostessy wykonują obowiązki związane z promocją. Dość często można je zauważyć w centrach handlowych w trakcie organizowanych degustacji – mogą być wtedy prezenterką lub promotorką produktu. Hostessy wykonują także zadania związane z profesjonalną organizacją wydarzenia Dbają wówczas o właściwe powitanie gości, kierują ich na wyznaczone miejsca, udzielają wskazówek oraz prowadzą rozmowy. Profesjonalne hostessy mogą także prowadzić działania, które są związane z animacją. W takiej sytuacji mogą być odpowiedzialne za właściwy kontakt z Klientem, który doprowadzi do wykonania przez niego określonych czynności, czy też odgrywać rolę konferansjerki.

Jakimi cechami powinna cechować się profesjonalna hostessa?

Zawód hostessy nie wymaga ukończenia danego kierunku studiów. Jedyne wymaganie, jakie jest stawiane kandydatkom, to posiadanie konkretnych cech osobowości. Zaliczyć di nich można, takie cechu jak:

  • Łatwość w nawiązywaniu kontaktów,
  • Uprzejmość,
  • Umiejętność prowadzenia rozmów,
  • Nienaganną prezentację,
  • Pozytywne nastawienie,
  • Zadbany wygląd,
  • Umiejętność odnalezienia się zarówno w nowych, jak i trudnych sytuacjach,
  • Odporność na stres.

Wśród stawianych wymagań może także pojawić się znajomość języków obcych, które pozwalają kandydatkom na wykonywanie pracy związanej z obsługą gości z zagranicy.

Warto pamiętać o tym, iż do wykonania pracy hostessy, niezbędna jest odporność psychiczna, gotowość do wykonywania nieregularnej pracy, która wymaga wysokiej wytrzymałości fizycznej. Zawód hostessy to nie należy do pracy o regularnym charakterze, jak w przypadku np. pracy biurowej. Jest to jednak zawód, któremu nie zagraża rutyna oraz który pozwala na osiągnięcie wielu korzyści – nie tylko tych finansowych.

Warto pamiętać, że hostessy nie muszą być modelkami, ponieważ nie prezentują one ubrań, tylko mają za zadanie rozdawać gadżety reklamowe i uśmiechać się do uczestników eventu.