Sposoby na rozluźnienie napiętych mięśni

Young woman resting after jogging on a sunny day

Bóle mięśni mogą dotyczyć różnych części ciała oraz mieć różne przyczyny. Często są one utrapieniem osób regularnie uprawiających sport. Najczęściej są one spowodowane wzmożonym napięciem określonych partii mięśni. Jakie są najbardziej skuteczne sposoby na rozluźnienie napiętych mięśni? Czy istnieją naturalne metody na bóle mięśni?

Przyczyny bólu mięśni

Ból mięśni jest objawem niespecyficznym, czyli takim który może mieć wiele przyczyn. Z tego powodu nie wolno go lekceważyć. Istnieje również kilka rodzajów, na które podzielić można bóle mięśni:

  • Ze względu na czas trwania: ostry, przewlekły, przerywany
  • Ze względu na pochodzenie: zapalny, niezapalny.

Do najczęstszych przyczyn bólu mięśni, zaliczyć można:

  • urazy mięśni (naciągnięcia, naderwania),
  • nadmierny wysiłek fizyczny, szczególnie wykonywany bez odpowiedniej rozgrzewki,
  • procesy zapalne, infekcje,
  • fibromialgię,
  • zaburzenia hormonalne,
  • nadmierny stres, przemęczenie,
  • bóle wzrostowe (u dzieci).

Objawy bólu mięśni

Z uwagi na różne przyczyny występowania, bóle mięśni objawiać mogą się w różnoraki sposób:

  • Ból pourazowy: zaczerwienienie, krwiak, zasinienie, obrzęk i tkliwość tkanki
  • Ból powysiłkowy: tkliwość i napięcie w obrębie mięśni nóg, brzucha, ramion, pleców
  • Ból zapalny, infekcyjny: obrzęk mięśnia, zaczerwienienie, wzrost temperatury.

Bóle mięśni pourazowe oraz powysiłkowe, często związane są z nadmiernym napięciem danej partii mięśni. Znakiem naszych czasów jest również, coraz częściej spotykany, ból karku i pleców związany z przyjmowaniem nieprawidłowe pozycji podczas pracy przy komputerze.

Sposoby na rozluźnienie napiętych mięśni 

Rozluźnienie napiętych mięśni przynosi ulgę oraz niweluje objawy bólowe. Do najczęściej stosowanych sposobów na rozluźnienie mięśni należą:

  • niesteroidowe leki przeciwzapalne w postaci tabletek, maści i żelów,
  • specjalistyczne masaże,
  • gorące kompresy,
  • gorące kąpiele,
  • joga,
  • ćwiczenia relaksacyjne,
  • wykonywanie ćwiczeń rozciągających mięśnie.

Duże znaczenie w zwalczaniu zbytniego napięcia oraz bólu mięśniowego, szczególnie związanego z urazami mięśni, ma dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej dawki snu i odpoczynku.

Naturalne sposoby na rozluźnienie mięśni 

Bóle mięśni można niwelować stosując naturalne środki o działaniu rozluźniającym. Do środków tych zaliczmy głównie zioła, takie jak:

  • lawendę,
  • rozmaryn,
  • walerianę,
  • rumianek,
  • pieprz cayenne.

Zioła te najczęściej stosuje się w postaci herbatek lub dodatków w formie olejków do kąpieli. Można je również stosować w postaci kompresów, nakładanych na obolałe miejsca.