Sposób na wzdęcia i gazy: co jeść, a czego nie?

Wzdęcia to niewygodny stan obrzęku, odczuwany szczególnie w okolicy brzucha, które w połączeniu z gazami stają się nie do zniesienia. Wzdęcia i gazy mogą być wynikiem stanów, takich jak nadmierne zatrzymywanie wody lub nagromadzenie gazu w przewodzie pokarmowym. Całe szczęście, istnieje kilka naturalnych środków na wzdęcia, które można łatwo włączyć do codziennej rutyny.

Wzdęcia i gazy: naturalne środki ich eliminacji

Istnieją zarówno pokarmy, które eliminują wzdęcia, jak i pokarmy, których należy unikać, ponieważ mogą powodować wzdęcia i gazy. Istnieją również pewne zmiany, które można wprowadzić do stylu życia i suplementy, które będą miały pozytywny wpływ na zaznanie ulgi w obliczu tych dolegliwości. Wiele z tych naturalnych środków na wzdęcia ma również inne korzystne skutki zdrowotne.

Spójrzmy więc na kilka przykładów pokarmów, które mogą naturalnie eliminować wzdęcia. Pierwszym przykładem niech będzie dynia. Gazy i wzdęcia są zwykle spowodowane niewłaściwym trawieniem pokarmu. Dynia jest pomocna, ponieważ może zmniejszyć ilość wytwarzanego gazu.

Na gazy i wzdęcia mogą również pomóc:

  • mięta pieprzowa
  • nasiona kminku

Mięta pieprzowa rozluźnia mięśnie, które umożliwiają przejście bolesnego gazu trawiennego. Poza tym uspokaja mięśnie żołądka i poprawia przepływ żółci, którą organizm wykorzystuje do trawienia tłuszczów.

Natomiast, jeśli chodzi o nasiona kminku – zastosowanie ich jako rośliny leczniczej ma długą historię i jest otoczone wieloma legendami. Obecnie kminek jest skutecznym lekarstwem na problemy trawienne, w tym zgagę, właśnie wzdęcia, gazy, jak również na łagodne skurcze żołądka i jelit.

 

Wzdęcia i gazy: czego unikać?

Soda i inne gazowane napoje są jednym z najgorszych winowajców. Zatem, jeśli chcesz wyeliminować wzdęcia i gazy ze swojej codzienności, musisz wpierw usunąć z diety napoje takie jak:

  • piwo
  • szampan
  • tonizująca woda
  • wszystko z dwutlenkiem węgla

Gazowane napoje bezalkoholowe mają pęcherzyki powietrza, które docierają do żołądka i uwalniają dwutlenek węgla w przewodzie pokarmowym, powodując nieprzyjemne uczucie wzdęcia i gazów.

Teraz ciekawostka: owoce również mogą powodować ten dyskomfort! Owoc zjedzony w pojedynkę jest bogaty w błonnik i ma wysoką zawartość wody, dzięki czemu jest dobrym wyborem, jeśli chce się zapobiec wzdęciom. Natomiast te same owoce mogą powodować wzdęcia, gdy są spożywane z innymi pokarmami! Owoce trawią się niezwykle szybko, znacznie szybciej niż większość innych produktów spożywczych, więc kiedy owoce są spożywane razem z jedzeniem, które trawi się wolniej, ich składniki odżywcze nie są wchłaniane tak skutecznie – mogą zacząć fermentować, co może powodować wzdęcia i gazy.