Jaki olej dodawać do sałatek?

Linseed oil and flax seeds. Selective focus

Prawie każde większe danie wymaga odpowiedniej oprawy. Chodzi tu nie tylko o kwestię estetyczną (czyli sposób podania), ale też o walory smakowe i zdrowotne. Czasami warto poszukać i wybrać najlepsze z możliwych rozwiązań, które pomogą nam przyrządzać potrawy smaczne i zdrowe.

Olej lniany

Bardzo często dodaje się go do sałatek i trzeba przyznać, że ostatnio znacznie wzrosło zainteresowanie tego typu olejem. Olej lniany jest ceniony przede wszystkim przez osoby, które cierpią na niestrawność, występują u nich zaburzenia trawienia tłuszczów i mają ogólne problemy z układem pokarmowym. Co więcej, pomocny jest także przy miażdżycy tętnic. W przypadku tych dwóch dolegliwości zdrowotnych olej lniany ceniony jest ze względu na zawarty w nim przede wszystkim olej Y- linolenowy. Dużo w nim także kwasów omega 3 niezbędnych przy procesach metabolizmu komórek, oraz witaminy E (świetnego przeciwutleniacza), która jak wiadomo wpływa na stan skóry włosów i paznokci. Tłoczenie na zimno oleju lnianego pozwala zachować wszystkie właściwości tej witaminy, które mogłyby ulec znacznemu zubożeniu po obróbce termicznej.

Olej kokosowy

To kolejny częsty dodatek do różnych sałatek. Zawiera się w nim przede wszystkim kwas laurynowy, który wykazuje świetne działanie na układ immunologiczny, niszczy bakterie i wirusy. Oprócz tego, wspiera układ oddechowy i ma zbawienny wpływ na skórę.

W oleju kokosowym znajduje się także kwas kaprylowy, który również wspiera układ immunologiczny, walcząc z bakteriami wirusami i drożdżakami. Wspiera też układ pokarmowy i układ krążenia, dlatego też spektrum jego cennych właściwości jest naprawdę spore.

Olej rzepakowy

To chyba najbardziej znany olej, który dodaje się do różnych, w tym do sałatek. To cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, wspierających układ krwionośny, moczowy i kondycję skóry. Zawiera tez kwas oleinowy, który pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Bierze też udział w budowaniu błon komórkowych, usprawnia układ nerwowym i wzmacnia odporność. Nie brakuje w nim także cennych witamin dla zdrowia czyli A, D,E i K.

Kupując olej do sałatek, należy pamiętać zawsze o tym, aby był tłoczony na zimno, wtedy jest najzdrowszy, bo zawiera najwięcej Niezbędnych nienasyconych Kwasów Tłuszczowych i witamin. Innymi słowy – występują w nich wszystkie naturalne składniki, które przy obróbce termicznej tracą na wartości. Niezależnie od tego czy będzie to olej lniany, kokosowy czy rzepakowy, każdy z nich idealnie pasuje do tego typu potraw, nie obciąża ich i wzbogaca o wartościowe składniki.