Jak radzić sobie z nietolerancją laktozy?

Assortment of dairy products. Milk, yogurt, sour cream, cottage and cheese

Poddanie się restrykcyjnej diecie nie zawsze wiąże się z wyborem. Ograniczenie spożywania określonych produktów coraz częściej wynika nie tylko z chęci zmiany nawyków żywieniowych, ale także z problemów zdrowotnych czy nietolerancji pokarmowych, których powinniśmy być świadomi.

 

Skąd bierze się nietolerancja laktozy?

Osoby, które borykają się z problemem trawienia i przyswajania laktozy, niestety nie mogą w łatwy sposób go uniknąć. Nietolerancja laktozy, związana bezpośrednio z odpowiedzialnym za jej trawienie i przyswajanie genem LCT, jest bowiem uwarunkowana genetycznie. Może również wynikać z ograniczonej z wiekiem produkcji laktazy. Występuje średnio u jednego na sto niemowląt oraz u co czwartej osoby dorosłej. Istnieją na szczęście sposoby na załagodzenie jej objawów, jednak leczenie przypadłości opiera się przede wszystkim na znacznym ograniczeniu lub całkowitym wyeliminowaniu tego składnika z codziennej diety.

 

Nietolerancja laktozy – objawy

Dolegliwości osób nietolerujących laktozy zwykle wykazują wiele wspólnych cech – wynika to z podobnego działania układu pokarmowego i jego reakcji na kłopotliwy składnik produktów spożywczych. Laktoza nie może zostać wchłonięta w jelicie, co niesie ze sobą cały szereg problemów związanych ze szczególnym dyskomfortem. Wśród najczęstszych objawów wymienia się takie problemy jak mdłości, bóle i wzdęcia brzucha, biegunki czy kolki. Łatwo powiązać je ze spożywanym pokarmem, ponieważ pojawiają się zwykle od pół godziny do dwóch godzin po przyjęciu posiłku zawierającego w swoim składzie laktozę. Ich nasilenie zwykle wiąże się bezpośrednio z jej ilością. W przypadku występowania podobnych objawów, warto na bieżąco monitorować wpływ spożywanych posiłków na ogólne samopoczucie.

 

Zalecenia żywieniowe

Nietolerancje pokarmowe to problem, którego nie należy ignorować. Przestrzeganie zaleceń żywieniowych to podstawa dobrego samopoczucia i jedyny skuteczny sposób na uniknięcie dokuczliwych objawów. W przypadłości, jaką stanowi nietolerancja laktozy, kluczowe jest unikanie produktów zawierających ten składnik. Nie oznacza to jednak całkowitego odstawienia produktów mlecznych – wiele z nich może być spożywanych zupełnie bezpiecznie! Do tej grupy należą na przykład kwaśne kefiry oraz twarde sery, niemal całkowicie pozbawione laktozy. Sięgając po tego produkty warto jednak zawsze dokładnie zapoznać się z ich składem lub, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, skonsultować się z dietetykiem.