Czym jest i jakie właściwości posiada kobalamina?

Sources of Vitamin B12 (Cobalamin). Healthy diet eating.

Choć mogłoby się wydawać, że to substancja rzadko występująca w naszym otoczeniu, w rzeczywistości jest nam potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Pod tą tajemniczą nazwą nie kryje się bowiem nic innego jak popularna i chętnie suplementowana przez wielu z nas witamina B12.

 

Witamina B12 – niezbędna dla organizmu

Trudno przecenić znaczenie tego składnika dla naszego zdrowia – witamina B12 jest tak naprawdę elementem koniecznym dla zachowania poprawnego funkcjonowania naszych komórek. Na czym polega jej działanie? Można zaliczyć do niego udział w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów, syntezie białek i kwasów nukleinowych, jak i rolę w tworzeniu otoczek nerwowych i składników krwi. Jej niedobory niosą ze sobą cały szereg poważnych konsekwencji. Jeśli nie zapewnimy swojemu organizmowi odpowiedniego poziomu witaminy B12, mogą spotkać nas takie problemy, jak na przykład niedokrwistość, zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego, zakłócenie prawidłowej pracy żołądka czy podwyższony poziom homocysteiny w osoczu krwi. Niedobory najczęściej dotykają osób w podeszłym wieku i wegetarian, ale także tych, którzy borykają się z problemami po stronie układu pokarmowego. Jej przyswajaniu nie sprzyja także nadmierne spożywanie alkoholu. Nie spotyka się praktycznie przypadków dolegliwości wywołanych nadmiarem tej witaminy, dlatego nie należy obawiać się jej przedawkowania.

 

Suplementacja kobalaminy

Witamina B12 powinna być dostarczana przede wszystkim sposób naturalny, czyli wraz ze spożywanymi na co dzień produktami spożywczymi. W sytuacjach, kiedy jej poziom okazuje się niewystarczający, zalecana jest suplementacja. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku osób, które całkowicie wykluczają ze swojej diety produkty pochodzenia zwierzęcego, ponieważ to właśnie one stanowią jedno z głównych źródeł tej witaminy. Znajdziemy ją także w rybach, mleku, serach i jajach. Jeżeli podejrzewamy, że w naszej diecie nie występuje odpowiednia ilość tego typu produktów, możemy oczywiście sięgnąć po dostępne w każdej aptece suplementy. Najczęściej występują one w formie łatwych do przyjmowania tabletek lub kapsułek. Coraz częściej spotyka się je także w innej postaci, np. w formie kropli czy aerozolu. Przyjmując witaminę B12 jako suplement, po pewnym czasie możemy liczyć na redukcję uczucia zmęczenia i znużenia, co w znacznym stopniu przekłada się na nasze codzienne funkcjonowanie. Pomaga ona także wspierać funkcje psychologiczne, skutecznie wspomagając działanie układu nerwowego. Ten cenny składnik pozytywnie wpływa też na funkcjonowanie układu odpornościowego.