Bromelaina – kto powinien ją suplementować?

Fresh summer pineapple juice on the rustic wooden table, selective focus image

Wśród dostępnych w aptekach suplementów diety często napotykamy substancje, które kojarzą nam się jedynie z konkretnymi produktami spożywczymi. W tym przypadku bromelaina przywodzi na myśl głównie ananasy. Warto jednak mieć świadomość, w jaki sposób wpływa ona na nasze zdrowie.

 

Działanie bromelainy

Pozyskiwana z łodyg ananasów bromelaina to stosowany w farmacji enzym roślinny rozkładający białka. Jej rola wcale się jednak do tego nie ogranicza. Substancja może być stosowana na opuchliznę, ponieważ skutecznie zmniejsza obrzęki – jest za to odpowiedzialne jej działanie przeciwzapalne. W stosowaniu miejscowym działa kojąco na oparzenia i rany, sprzyjając dodatkowo złuszczaniu naskórka. Wewnętrzne stosowanie bromelainy może mieć wiele zastosowań, zależnych od stanu zdrowia przyjmującej go osoby. Dodawana do antybiotyków, zmniejsza ilość produkowanej wydzieliny oskrzelowej i działa przeciwzapalnie. Bywa pomocna także przy leczeniu astmy czy zapobieganiu problemów z trawieniem. Co ciekawe, bromelaina zalecana jest także osobom, które starają się zrzucić zbędne kilogramy – wykazuje wówczas szczególnie pozytywne działanie na organizm. Jej regularne stosowanie, najlepiej w połączeniu z magnezem i potasem, prawdopodobnie ma szansę zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału. To z pewnością nie wszystkie pozytywne skutki przyjmowania enzymu – dlatego nie sposób przecenić jego prozdrowotny wpływ na ludzki organizm i warto już dziś rozważyć rozpoczęcie suplementacji.

 

Bromelaina – jak suplementować?

Przyjmowanie bromelainy w wielu sytuacjach okazuje się bardzo pomocne, należy jednak pamiętać o zachowaniu pewnych środków ostrożności – zwłaszcza w przypadku kobiet w ciąży, alergików oraz osób chorych na cukrzycę. Wówczas spożywanie naturalnie występującej substancji, czyli w postaci świeżych owoców ananasa, powinno pozostać ograniczone. W pozostałych sytuacjach, kiedy zalecana dawka bromelainy wynosi 500 mg (do 3 razy dziennie), suplementacja przebiega w zależności od celu, w jakim została podjęta. Osoby, którym szczególnie zależy na pobudzeniu trawienia i skorzystaniu z odchudzających właściwości bromelainy, powinny przyjmować ją wraz z posiłkiem. W innych przypadkach natomiast zaleca się spożywanie jej na czczo, min. 30 przed jedzeniem, a następnie popijanie suplementu niewielką ilością wody. Tak przyjmowana bromelaina powinna przynieść nam oczekiwane efekty. Istotne jest jednak, żeby nie przekraczać zalecanych przez specjalistów dawek i nie zażywać suplementu (w dowolnej formie) przez dłużej niż miesiąc.